Digitale stroomversnelling

Corona bracht razendsnelle ontwikkelingen in onze digitale dienstverlening. Welke dat zijn vertelt woonadviseur Suzan Beks ons: “We hebben echt een enorme digitale slag gemaakt. Dat moest ook. De wereld was in paniek. Met de onzekerheid hoe lang gaat dit duren?

Alles stond stil en contact moest worden gemeden. Ook onze woningverhuur moest on hold. We hadden echter meteen zoiets van, dat kan toch niet? Dit kunnen we niet maken naar al die woningzoekenden. Er moet een manier zijn om het door te laten gaan. We stelden toen niet alleen razendsnel een plan op, maar hadden dat binnen drie weken operationeel!”

Videobellen op 87-jarige leeftijd

“We stampten een compleet technisch systeem uit de grond. Met intakes via videobellen en het digitaal aanleveren en ondertekenen van formulieren. Een van mijn mooiste digitale gesprekken was met een mevrouw geboren in 1933. Zij was kandidaat voor een andere woning. Samen met haar kleindochter organiseerden we dat ze kon videobellen. Ze heeft nu een mooie nieuwe plek om te wonen.”

24/7 dienstverlening

“Ook ons ‘sleutelkastje’ is een goed voorbeeld. Kandidaat-huurders krijgen met een pincode toegang tot de sleutel van hun nieuwe woning. Ze bekijken dan op een eigen gekozen moment de woning. Hoe fijn is dat?”

Einde nog niet in zicht

“Het digitaal ondertekenen van huurcontracten en andere formulieren zoals machtigingen voor huurincasso’s, werken we nog verder uit, zo ook ‘Robbie de robot’. Een computer die dingen automatisch controleert en mails uitstuurt. Zaken die wij altijd handmatig deden en ons veel tijd kostten. Tijd die we nu kunnen besteden aan gesprekken met onze huurders. Dát vind ik eigenlijk nog wel de grootste winst.”


Dit artikel is onderdeel van de nieuwsbrief maart 2021. Klik hier om de volledige nieuwsbrief te lezen.