‘Belang van huurders altijd voorop bij HBO’

Een wand vol blauwe ordners achter hem en een bureau vol papieren voor hem, zegt alles over het werk dat Ton van de Weerd de afgelopen 14 jaar bij de Huurdersbelangenorganisatie De Peel (HBO) heeft gedaan: ‘Toen ik hier kwam, bestond de hele ‘administratie’ uit een ongeordende stapel papieren. Door mijn jarenlange werk als politieman was ik papierwerk wel gewend. Dus had ik al snel het secretariaat op orde. Ik ben eigenlijk een beetje een pietlut wat dat betreft.’ Hij is zelf al sinds 1966 huurder bij Bergopwaarts. De stap naar de HBO na zijn pensionering was dus best logisch, alhoewel het toch nog twee jaar duurde voor hij die zette: ‘Maar vanaf toen ben ik er ook vol voor gegaan!’

‘Niet van hier’

Geboren in Wageningen, gaf Ton twee voorkeuren op waar hij wilde komen werken bij de politie: Arnhem of Apeldoorn. ‘En dus werd het regio Eindhoven’, lacht Ton. Inmiddels trotse opa van een paar kleinkinderen, hebben hij en zijn vrouw het al jaren prima naar hun zin in Deurne. Over zijn inzet voor de HBO zegt hij: ‘Ik vond het belangrijk als bestuurslid altijd goed op de hoogte te zijn en grondig voorbereid de gesprekken met Bergopwaarts aan te gaan. Na een aarzelend begin zijn de contacten met de woningbouwvereniging altijd prima geweest. Ik heb het steeds met veel plezier gedaan.’ ‘Bij de HBO willen we het niet alleen vóór de huurders regelen, maar vooral mét hen.’

Een klankbord zijn

Wie de website van de HBO bezoekt, ziet de vele bewijzen van het onderzoekswerk dat Ton altijd heeft verricht in allerlei uiteenlopende publicaties: ‘In alles wat we bij de HBO doen staat het huurdersbelang voorop. Dat willen we niet alleen vóór de huurders regelen, maar vooral mét hen. Daarom hebben we er altijd veel aan gedaan om met huurders van gedachten te wisselen over wat zij belangrijk vonden. Onder meer door de wijken in te gaan, huurdersavonden te organiseren en elke donderdag tussen 10 en 12 een spreekuur te hebben, hier aan de Stijn Streuvelslaan 48a.’

‘Melding huurders’

Als er iets is, moet de huurder eerst zelf contact opnemen met Bergopwaarts. Wordt het vervolgens niet opgelost, dan kun je terecht bij de HBO: ‘Daarna nemen wij contact op met de woningbouwvereniging en krijgen teruggekoppeld hoe iets is afgehandeld.’ Op de vraag of het inloopspreekuur druk bezocht wordt, lacht Ton: ‘Vaak niet. En dat is maar goed ook, want dat betekent dat wij ons werk goed doen!’

De toekomst

Voor Ton zelf start 1 januari 2020 weer een nieuwe fase in zijn leven. Vooral gericht op zijn familie. Over het antwoord op de vraag wat hij wenst voor de HBO hoeft hij niet lang na te denken: ‘Lekker doorgaan op de positieve manier zoals we de laatste jaren doen.’ Het werk van de huurdersorganisatie wordt gewaardeerd door de achterban. Zo hangt er aan het whiteboard in het kantoor een prachtig dankgedichtje en werd ook al eens een doos chocolade afgegeven. Niet de bedankjes, maar wel de gedachte erachter is waarom hij dit werk 14 jaar met liefde heeft gedaan: ‘Gewoon voor de huurders.’


Dit artikel is onderdeel van de nieuwsbrief jan. 2020. Klik hier om de volledige nieuwsbrief te lezen.